Czy badania naukowe mogą wypromować małą gminę ?
Tytułowe pytanie wydaje się kontrowersyjne. Gdzie świat nauki, a gdzie przyziemne problemy małych miejscowości? Gdzie zamknięci w tajemniczym świecie naukowcy, a gdzie otwartość i szeroka promocja? Choć stereotypy te w pewnym stopniu odwzorowują rzeczywistość, to tym skuteczniejsi są naukowcy, którzy wychodzą ze swoją nauką do ludzi. Obserwuje się ciągle narastające zainteresowanie „nauką dla ludzi”. Komercyjny sukces centrów popularyzacji nauki, jak choćby Centrum Nauki Kopernik, przekonująco ilustruje ten potencjał. Czerpać z niego mogą nie tylko wielkie aglomeracje. Także nieduże gminy mogą z nauki czerpać wiele, nawet bardzo wiele! Potrzebny jest tylko odpowiednie partner.
Ze względów zawodowych zwrócić chcemy uwagę na kwestie badań historycznych i archeologicznych. Jak wykazują badania statystyczne nawet 95% respondentów pozytywnie odbiera badania archeologiczne, uznaje je za ważne i interesujące, a ochronę zabytków za konieczną, ważną lub potrzebną.
Zamki i pałace co roku przyciągają miliony zwiedzających. Podobnych wyników zazdrościć mogą inne dziedziny nauki i życia. To wszystko obrazuje niedostrzegany szerzej fakt, że w badaniach archeologicznych tkwi wielki potencjał marketingowy. Stanowić one mogą świetne narzędzie do aktywizacji mieszkańców, edukacji młodego pokolenia oraz promocji miejscowości w całej Polsce.
-RH-
Zamieszczone zdjęcia należą do ARCH-TECH Sp. z o.o. Kopiowanie i publikowanie dozwolone wyłącznie za zgodą autora.